Sunday, January 4, 2009

knape?

Slalu terdetik di minda pekataan ini , slalu juge mencari alasan untuk memuaskan hati dari teke-teki ini, namun tidak pernah sekali pun dpt jawapan yng memuaskan. Memang sukar untuk menjawap soalan ini walaupun ianya hanya lah 1 ayat yng pendek. Memang lumrah manusia untuk bertanyer tetapi apbila di apilkasikan kepada diri sendiri ia tidak pernah akan mendapat keputusan yng dikehendaki. Kerana segala jawapan tidak terletak pada diri sndiri tetapi dtng nya juga dari orng lain.

Jika di tanya kepada diri sendiri ape2 tindakan yng di ambil tidak akan slh , berlainan pula dngn pendapat orng lain terhadap tindakan itu, sebagai mana jika seseorng itu membunuh kerana mengangap orng itu jahat make betul lah kata hatinya, tetapi dari perspektif orng lain mereka akan mengangap ia adalah salah kerana tiada bukti dan tidak di berikan keadilan.

Manusia tidak akan dapat berkembang jika tidak terdetik di hati mereke 1 soalan yng mudah sperti "knape daun hijau?" , "knape manusia bernafas?" atau pun seperti dari mana datang nya teori gravity dari newton dengan bertanyer "knape epal ini jatuh", kerana ingin tahu die mengkaji dan bertanyer pendapat dari orng lain. Jika newton hanya berpuas hati dengan jawapnnya sendiri mungkin ramai orng akan berkapal kerana tiada kapal terbang.

Kesimpulannya, tanpa bertanya kan knape tiada lah kemajuan pada diri sendiri bahkan jika mendiam kan persoalan itu ia akan menjadi sesuatu yng tidak logik sebagai mana, "kanpe aku taip bende nih zzzz...." mungkin aku nak melalut tngh2 mlm nih tapi anda yng sdng membaca akan memberi kan jawapn yng lain hmm....

2 comments:

  1. entri yang buat kita bertanya pada diri sendiri :)

    ReplyDelete
  2. kau tgh mamai dgn hidup lah. wake-up-call.

    ReplyDelete